söndag 19 augusti 2012

Curd!

Jag är en av de som när hösten börjar vankas får ett enormt behov av att gå ut i skogen och plocka svamp och bär, en passion som jag delar med min mamma. När helgen vankas tar jag och åker ut till mamma och pappa, och snarast efter ankomst ger jag mig ut i skogen med en hink iklädd gummistövlar. Senaste helgen blev det lite svamp, den som jag sprang på, blåbär och skogshallon. Skogshallonen är så goda men små och man får jobba mycket för dem. Jag kokade kräm på en liten del av hallonen och av resten gjorde jag halloncurd, och av lite av blåbären gjorde jag blåbärscurd! Otroligt gott, även om jag inte har bestämt mig för vad jag ska göra av curden känns det trevligt att ha ett par burkar i kylen ifall baksuget faller på.

Halloncurd

450g Hallon, färska eller frysta
1 dl Strösocker
50g Smör
2 Äggulor
1½ msk Maizena
Koka sönder hallonen i en kastrull. Mosa dem och sila bort kärnorna genom en finmaskig sil.
Koka upp 1 dl av hallonsilet med socker och smöret under omrörning. Ställ åt sidan så länge.
Vispa ner maizenan i resterande hallonen, häll sedan ner det i den varma hallonmixet i kastrullen.
Vispa sönder äggulorna och vispa ner det i hallonen. Sjud upp under konstant omrörning tills det börjar tjockna. Häll över i en skål och låt svalna.
Häll upp i burk!

Blåbärscurd

225 gr blåbär
skal och saft från en liten citron
50 gr smör i tärningar
2,5 dl socker
2 ägg, uppvispade
Lägg bären i en gryta med skal och saft från citronen. Koka på svag värme i 5-10 minuter. Mosa bären med en slev för att få ut så mycket saft som möjligt.

Passera bären genom en sil och samla upp puren i en skål. Ställ skålen över en kastrull med sjudande vatten och tillsätt socker och smör. Sila ner de uppvispade äggen.Rör om med en träslev tills alla ingredienser är väl blandade, och hetta sedan upp curden under ständig omrörning tills den är så tjock att den täcker . Det tar 20-30 minuter och är inte den roligaste sysslan men helt klart värt det.

 och...... njut!

~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar